יום שלישי , אפריל 16 2024
 
ראשי / מקומו של היהודי בעולם: תמר לצמן בתערוכת יחיד

מקומו של היהודי בעולם: תמר לצמן בתערוכת יחיד

אירוע ההשקה מחר במרכז לאמנות דיגיטלית. ד״ר ליאת לביא תדבר על כוח פעולתם של חפצים וד"ר אסף הראל יציג מבוא קצר על אתנוגרפיה בתחילת המאה ה-20

מתוך התערוכה דברי חפץ במרכז לאמנות דיגיטלית, צילום: תמר לצמן
מתוך התערוכה דברי חפץ במרכז לאמנות דיגיטלית, צילום: תמר לצמן

המרכז לאמנות דיגיטלית יקיים מחר בשעה 19:00 אירוע מיוחד לרגל השקת הקטלוג של התערוכה "דברי חפץ", תערוכת יחיד של האמנית תמר לצמן. בתערוכה, מתחקה לצמן אחר מסעותיו ואוספיו של ש. אנ-סקי (מחבר "הדיבוק") שעמד בראש משלחת אתנוגרפית בתחילת המאה ה-20, בעודו מחפש ומתעד תרבות יהודית ההולכת ומשתנה.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של בת ים ניוז

  רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בת ים ניוז


את אירוע ההשקה יפתח האנתרופולוג ד"ר אסף הראל שיציג מבוא קצר על אנ-סקי ואתנוגרפיה בתחילת המאה ה- 20, אחריו תדבר ד״ר ליאת לביא על מושג החפץ. תחת הכותרת ״חפצים מדברים״, דבריה יסובו סביב שאלת כוח פעולתם חפצים. הדיון יעסוק במפגש הרווי עם חפצים מיסטיים לאורן של תיאוריות עכשוויות אשר חותרות תחת הדיכוטומיה המושגית בין סובייקט ואובייקט. לאחר ההרצאה יערך דיון יחד עם תמר לצמן ואוצר התערוכה אודי אדלמן.

לצמן ממשיכה בחיפוש האמנותי אחר מקומו של היהודי, צילום תמר לצמן
לצמן ממשיכה לעסוק בשאלת מיקום היהודי בעולם, צילום תמר לצמן

מסע בעקבות מסע

קטלוג התערוכה מסכם שני פרויקטים של לצמן העוסקים במקומו של היהודי בעולם, בעבר ובהווה, וביחסים המורכבים שבין אמן וחוקר למושא מחקרו. ומכיל טקסט אוצרותי של אודי אדלמן העוסק בשני פרויקטים אלה (״דבקה נפשי אחריך״ ו"דברי חפץ"), אותם ליווה בשלוש השנים האחרונות. כמו כן, הקטלוג מציג טקסט של פרופסור נתנאל דויטש, היסטוריון המתמחה באתנוגרפיה יהודית, ובמיוחד באנ-סקי. טקסט זה נותן הקשר היסטורי ותרבותי לעבודתה של לצמן, ונכתב במיוחד לקטלוג.

כיצד מתבונן חוקר או בלש במושאו? ומה אם "זה" מתבונן בחזרה? האם יש במושא משהו מעצמיותו של החוקר? השאלות הללו מגלמות את מערכת היחסים המעגלית והסבוכה שבתוכה משוטטת תמר לצמן בתערוכתה ״דברי חפץ״. בתערוכתה, לצמן מציגה אוסף נרחב של אובייקטים וצילומים אשר לוקטו על ידה לאורך מחקרה שנתיים האחרונות בארה״ב, ישראל, ורוסיה. האוסף של לצמן מדמה את היגיון האיסוף של אנ-סקי לפני מאה שנים ונוצר כפעילות אמנותית המתייחסת לשאלת האיסוף ולתשוקה לתפוס באופן שלם מושאי מחקר. לצד האוסף, מוצגות שתי עבודות וידיאו המציגות מסע בעקבות מסע: לצמן מצלמת תוך כדי מסעה שלה ברוסיה, בניסיון להתחקות אחר דמותו של אנ-סקי. היא עוברת באתרים שבהם שהה ודרך דימויי הפריטים ששניהם אספו, כל אחד בזמנו, מתרחש חיבור אינטימי בין לצמן לאנ-סקי, כאשר מושא המחקר נעשה חי בלשונו דרכה.

יצאה למסע בעקבות אנסקי ברוסיה, צילום אילוסטרציה
יצאה למסע בעקבות אנסקי ברוסיה, צילום אילוסטרציה

סדרת דימויים נוספת וגדולת ממדים אשר מוצגת בתערוכה, נוצרה כמהלך של שעתוק מרובה שלבים של אלמנטים מבין הפריטים שנמצאו באוסף של אנ-סקי. זוהי סדרה החוקרת תוך כדי פעולה את הלא-מודע והרדוף במסעו של אנ-סקי מול זהותו והתרבות שהוא מבקש לסכם ולחתום. כל דימוי בה נוצר בתהליך של רישום, סריקה, עיבוד לקובץ דיגיטלי תלת-ממדי, הדפסת תלת-מימד, צילומו של האובייקט המודפס והדפסת הצילום. במהלך זה של מעבר בין מדיומים, פרטים מינוריים הופכים לענקיים, ואורנומנטים הופכים לטוטמים מובהקים. מהלך הגלגול עצמו מתגלה כפעולה שמאנית, מעין תפילה או דבר כישוף החוזרים שוב ושוב ומתגבשים לכדי אובייקט חדש המכנס בתוכו כוחות קדומים.

חולקת את חייה על הקו ארצות הברית ישראל, צילום אילוסטרציה
חולקת את חייה על הקו ארצות הברית ישראל, צילום אילוסטרציה

לצמן, אמנית העוסקת בצילום סטילס ווידיאו, שבשנים האחרונות מחלקת את חייה בין ישראל לארצות הברית, ממשיכה ב״דברי חפץ״ את עיסוקה בשאלת מיקומו של היהודי בעולם, ובבחינת היחסים בין מיתוסים של דיבוק ונדודים. בכך מהדהדת לצמן את חייה האישיים בעבודותיה, הבוחנות שאלות של נדודים, זהות, מקום ולאום, והבנייתם בזיכרון הקולקטיבי והאישי.

ד״ר אסף הראל הוא אנתרופולוג תרבותי החוקר משיחיות יהודית. ד״ר ליאת לביא היא חוקרת וכותבת בתחומי הפילוסופיה האמנות והתרבות, מרצה במחלקה להיסטוריה ותאוריה, בצלאל ובפקולטה לעיצוב, המכון הטכנולוגי חולון (HIT). אחד מתחומי מחקרה הוא מעמדם הפילוסופי של חפצים ומערכות היחסים שנרקמות בין בני אדם לחפצים ומכונות.

שעות הפתיחה של המרכז לאמנות דיגיטלית (האמוראים 4, חולון)
יום ג' 20:00-16:00
יום ד' 18:00-14:00
יום ה' 18:00-14:00
יום שבת 15:00-11:00

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתםבפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל desk@d-news.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט נדב כהן יהונתן

ממלחמה להחלמה: טיפול חדשני והוליסטי להתמודדות עם חרדות ומשברים אישיים בישראל

תפריט נגישות