יום שישי , אפריל 19 2024
 
ראשי / כך זכיתי במדליית זהב באולימפיאדת הפיזיקה: יונתן הדס מדבר לראשונה

כך זכיתי במדליית זהב באולימפיאדת הפיזיקה: יונתן הדס מדבר לראשונה

יונתן הדס מחולון, אשר זכה לאחרונה במדליית זהב באולימפיאדת הפיזיקה שנערכה בפורטוגל, בשיחה על הדרך להישג, התקוות לעתיד והמשפחה חובבת המתמטיקה

יונתן הדס, צילום: באדיבות דוברות עיריית חולון
יונתן הדס, צילום: באדיבות דוברות עיריית חולון

לפני שלושה חודשיים חזרה מפורטוגל נטע ברזילי אחרי שזכתה בתהילת עולם והחזירה לישראל את תחרות האירוויזיון. כעת המדינה המערבית ביותר באירופה מחזירה לארץ שני אלופים נוספים: זוכי מדליית זהב באולימפיאדת הפיזיקה.

יעניין אותך גם


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של בת ים ניוז

  רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בת ים ניוז


זה רק הסוף: זילבר הודיע כי לא יתמודד שוב בבחירות

סוף לנרגילות במרפסת: בעקבות תלונת זוג הפנסיונרים הוגשה הצעת חוק

נבחרת ישראל בפיזיקה, צילום: מרכז מדעני העתיד
נבחרת ישראל בפיזיקה, צילום: מרכז מדעני העתיד

החונך של יונתן הדס, תלמיד תיכון פנחס אילון, הוא הד"ר אלי רז ממכללת אורט בראודה. ד"ר רז מספר על התחרות: "הרעיון של התחרות הוא לנסות לעודד את תלמידי ישראל להכיר את תחום הפיסיקה. החשיבה הפיזיקלית היא סוג של אומנות. כשיוצרים יצירה מאד נהנים ממנה. הנסיון מלמד שכלל התלמידים כל כך התלהבות וממשיכים לשמש כשמדריכים את הדור הבא. החלק שלי הוא מזערי, אני רק מכוון".

איך מתבצע האימון לקראת תחרות מסוג זה?

"האימון עצמו נעשה על ידי בוגרי האולימפיאדה של שנים קודמות. התהליך לא פשוט. המאמץ שנדרש מהתלמידים הוא עצום. התלמידים מאד מרותקים. זה הרבה עבודה כדי להגיע להישג הזה. הצד שלי בתור מי שמלווה את הפרויקט הוא לתרגם לעברית ומעברית את התשובות של הנבחנים. יש לנו נוער נפלא עם צמא למדעים, נוער שצריך לטפח. חבל מאד לראות את ההתעלמות הגורפת של התקשורת הארצית (ולא המקומית) מההישג החשוב הזה".

מגיע ממשפחה חובבת מספרים, צילום אילוסטרציה
מגיע ממשפחה חובבת מספרים, צילום אילוסטרציה

"זה יותר כמו חבר מושבעים"

בראיון לחדשות חולון בת-ים חולון ניוז מספר יונתן הדס על הדרך שעבר, הבגרות בפיזיקה שסיים לפני הזמן והתוכניות לעתיד. "אני בא ממשפחה של מתמטיקאים ופיזיקאים. מגיל מאד צעיר למדתי את התחום. הכרתי את המושגים הבסיסיים, משם זה רק הלך והשתכלל. למדתי גם מתמטיקה וגם מחשבים ואפילו ניגשתי למבחנים המקדימים לאולימפיאדת המחשבים והגעתי למקום גבוה אבל לא מספיק כדי להיות אחד מהרביעייה".

התבלטת בפיזיקה בבית הספר?

"כמובן שהגברתי פיזיקה וסיימתי שנה לפני הזמן, כחלק מההתמודדות בנבחרת. בשנה שעבר היתי במסלול מחוננים וקיבלתי מדליית כסף באולימפיאדה האסייתית בפיזיקה, שהתקיימה בסיביר בין 23 מדינות מרחבי העולם".

חברי המשלחת, צילום: מרכז מדעני העתיד
חברי המשלחת, צילום: מרכז מדעני העתיד

איך מתכוננים לתחרות פיזיקה?

"בשונה מאולימפיאדת ספורט, אצלנו ישנן שאלות שמתבססות על היגיון וידע מקדים. זה לא כמו בבחינת בגורת שחוזרת על אותן שאלות מהמתכונת. שאלו אותנו למשל שאלות מתחום הביולוגיה באשר למבנה התא. השאלות התבססו על ידע בפיזיקה והיה צריך להתבסס על מושגים פיזקליים כדי להסביר תהליך בתחום מקביל".

זה נראה כמו שעשועון?

"זה יותר כמו חבר מושבעים אמריקאי (צוחק). אנחנו מגיעים למלון, מפרידים אותנו מהחונכים וקאוצ'רים שלנו. לוקחים לנו את הטלפונים. החונכים מקבלים את השאלות ומתרגמים לשפת האם. אין לנו קשר איתם. לאחר מכן הם מקבלים את התשובות שלנו. מתרגמים אותם בניסיון להסביר בדיוק את הדרך שלנו לפתרון של הבעיות. ביום השלישי של התחרות יש אפשרות לערעורים, לעיתים מורידים נקודות על תוצאה שגויה או על דרך לא נכונה ואז צריך להסביר למה עשינו את זה כפי שעשינו".

מה התוכניות לעתיד?

"להמשיך עם הפיזיקה בכל דרך שהיא. זה נושא מרתק שאין לו מספיק הערכה לצערי. חשוב לציין שתחום 'טכני' זה לא הכל בחיים. לפעמים צריך להכיר עוד תחומים נוספים, כמו ספרות למשל, כדי להעשיר את יכולת החשיבה. אני למשל מאד אוהב ספרי מדע בדיוני".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתםבפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל desk@d-news.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט נדב כהן יהונתן

ממלחמה להחלמה: טיפול חדשני והוליסטי להתמודדות עם חרדות ומשברים אישיים בישראל

תפריט נגישות